Achter de schermen: De vrouwen achter de cijfers

foto-1752141403.jpg

Achter de schermen: de vrouwen achter de cijfers
Facturen, rappels, lonen, werkbonnen – allemaal netjes op tijd. Achter de schermen zorgen Kimberly en Heidi ervoor dat alles klopt.
Ze zitten dan misschien niet op de werf, maar zonder hen draait Zabo geen dag op volle toeren.

Kimberly werkt intussen vier jaar bij Zabo. “Ik wist dat ik in de facturatie wilde blijven,” zegt ze. “Ik deed dat ook al graag in mijn vorige job. En bij Zabo is het nét wat pittiger: veel werven, veel variatie en strakke deadlines.

Heidi werkt al bijna 33 jaar bij Zabo en zag het bedrijf langs alle kanten groeien. “Ik ben mee ingestapt in het begin, toen het nog kleinschalig was met een 8-tal personen. Ondertussen focus ik mij op de lonen, inkomende facturen en betalingen. In het begin deed ik écht alles van administratief werk, maar dat werd op den duur niet meer haalbaar.

Hun dagen zijn gevuld en strak getimed.
Begin van de maand zijn het de lonen, rond de 20ste de maandafsluitingen. Dan moet alles erin zitten,” zegt Heidi. Kimberly vult aan: “Ik werk op basis van de werkbonnen en planningen. Alles moet kloppen: offertes erbij nemen, uitrekenen, meetstaten verwerken en factureren. Ook rappels en urenverwerking horen daarbij.
Structuur is alles,” zegt Heidi. “Je weet wat wanneer moet gebeuren. En we stellen zelf onze prioriteiten.

Digitaliseren zou een wereld van verschil maken.
Nu wordt er nog veel geprint. Alles van meetstaat tot factuur gaat op papier, gewoon uit gewoonte,” vertelt Kimberly. “Maar als we straks écht de stap zetten, kunnen we veel efficiënter werken: minder dubbele input, minder fouten, minder wachten.

Heidi knikt: “De grootste uitdaging zal zijn om iedereen mee te krijgen, zowel op kantoor als op de werf. Maar dat is wel nodig. Hoe sneller we de juiste info binnenkrijgen, hoe sneller wij kunnen doorgeven, factureren of verwerken.
En ook op persoonlijk vlak zou het een pak ademruimte geven. “We werken met een systeem dat al 20 jaar draait. Tijd voor iets nieuws.”

Wat hen drijft, is niet alleen de job – maar ook de sfeer.
We kunnen volledig zelfstandig werken en vullen elkaar goed aan. We overleggen waar nodig, maar regelen vooral elk ons stuk. En dat werkt,” zegt Kimberly. “En als je verlof neemt, weet iedereen: het ligt stil tot je terug bent. (lacht)”
Ze voelen zich allebei thuis bij Zabo – ook al zit er soms letterlijk een verdieping tussen de administratie en de rest van het team.

De familiedagen, Tomorrowland bij 40 jaar Zabo of teambuildings zoals Trivio: “Dat soort momenten zijn belangrijk. Dan leer je collega’s echt kennen, niet alleen als ‘die van boven of beneden’, maar als mensen.
Wat Zabo voor hen een goede werkgever maakt?

Er wordt voortdurend geïnvesteerd in machines, technieken én mensen. David blijft steeds zoeken naar wat beter kan en steekt zelf nog vaak een handje toe op de werf. Dat mogen klanten gerust weten: het is geen baas van achter zijn bureau. Hij staat er ook nog steeds tussen.